woensdag 29 augustus 2012

Woensdag

Op woensdag hebben we een extra lange morgen: we beginnen een kwartier vroeger en stoppen een kwartier later.
Groep 4 mocht vanmorgen eerst een kwartiertje lezen. Vinden de meesten wel lekker: even in slow motion op gang komen.
Met groep 3 gelijk gestart met de rekenles: spelen met de stippenkaartjes en de getallenkaartjes om een aantal begrippen duidelijk te maken. Ik kan dan ook goed zien wie begrippen als: voorste, laatste, grootste , kleinste, langste, kortste en eerste herkent en tevens of de leerlingen doorhebben hoe de getallenlijn in elkaar zit.
Op woensdag wordt bij rekenen gewerkt met: meten, wegen, klokkijken,  rekenen met geld. natuurlijk niet allemaal gelijk, nee telkens een onderdeel.
Vandaag was het meten: wie is de langste , wat is de hoogste boom; voor deze leerlingen geen probleem meer.
Toen ze zelf aan het werk moesten had ik mijn handen vrij voor groep 4: klokkijken.
Dit hebben we vorig jaar al veel geoefend, het zat er goed in.
Fijn , konden we daar snel doorheen en nog even extra aandacht besteden aan tellen ( heen en terug) tot honderd.

We hadden ook weer een jarige : Daniƫl is zaterdag 7 geworden.
Prachtige tractatie weer !


Groep 4 mocht weer mee met juf Bertie: ze hebben woordrijen geoefend en hoe!
Juf Bertie was zeer tevreden, ik ook, toen ik ze later bezig hoorde.
Groep 3 had ondertussen een nieuw woordje geleerd: 'aan'.
Moeilijk hoor: niet het woord, maar de betekenis.
 Je kunt  'aan' niet pakken en vasthouden, 'aan' is een begrip: trek je jas aan; doe het licht aan; kijk mij aan; geef dat eens aan .
Ook nu moesten ze zelfstandig de werkbladen maken: dit gaat al vlot.
Toen ze klaar waren met hard werken, mochten ze nog even aan de handjes werken, terwijl groep 4 nog een bladzijde moest schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een bericht achterlaat!