dinsdag 25 september 2012

Herfst

Voordat we vanmorgen begonnen had ik de leerlingen beloofd dat, als er goed gewerkt zou worden, we de hele middag over de herfst zouden werken.
Dat sprak de kinderen blijkbaar aan, want er is gewerkt hoor. . . en hoe. . . geweldig.
Groep 3 ging meteen aan de slag met de rekenles. Ze werkten zo hard, dat ze allemaal aan het extra werk toekwamen! Bij het nakijken bleek ook nog dat er bijna geen foutjes gemaakt waren!
In groep 4 hadden we een leuke les: wegen.
Eerst allemaal bekeken hoe een weegschaal eruit ziet en werkt. Daarna een heleboel dingen vergeleken met een kilogram meel.  Toen naar de grotere gewichten: als we Britt aan de ene kant op de wip zetten, hebben we wel 19 pakken meel nodig aan de andere kant. . . ja dat werd al interessant. En hoeveel zouden we er nodig hebben voor jullie zelf? Dus hup, allemaal op de personenweegschaal, en vergelijken per groepje wie het lichtst is , wie het zwaarst en hoeveel de hele groep dan samen weegt.
Ook moesten er nog opgaven over dieren en voorwerpen en hun gewicht gemaakt worden. Dit mochten ze ook per groepje doen en dat ging heel erg goed!
Na der pauze heeft groep 3 het laatste woord van deze kern geleerd: oog.
Na een heel gesprek over blind zijn en wat daar allemaal bij komt kijken, ( van hond tot stok  en braille!) het woord gestructureerd, gehakt en geplakt, gelegd en veranderd , óo' aan de letterlijn gehangen en daarna de werkbladen gemaakt.
Sommigen moesten daarna de woorden in hun eigen lijf nog stempelen, anderen gingen de kleurplaat afmaken en weer anderen gingen lezen. Zo goed om te zien dat ieder weet wat hij/ zij moet doen!
Groep 4 moest een woordveld maken over hun eigen slaapkamer en daarna nog  een spellinglesje.
Allemaal nog een bladzijde geschreven en de morgen was voorbij.

Vanmiddag dus de hele middag over de herfst gewerkt.
Eerst wat filmpjes bekeken, toen gepraat over allerlei begrippen en dingen die bij herfst horen: regen, paraplu, paddenstoelen, eikels, kastanjes, pompoenen, dennenappels, appels, ook de dieren kwamen aan de orde: eekhoorn, slak, egel, en natuurlijk spinnen en hun web.
Goed voor de woordenschat ook!
Groep 3 mocht toen een paddenstoel maken, kijk maar eens hoe ijverig ze bezig zijn:
 

Groep 4 mocht bladeren kleuren met wasco of kleurtjes , aan beide kanten, want ze moeten op het raam.




Ook is er een boom op het raam geschilderd, daar komen de kleine blaadjes aan en onder.

Morgen gaan we nog even verder!
Al met al een hele leuke dag, waarop ontzettend veel is gedaan.

4 opmerkingen:

  1. Ziet er leuk uit. Zelfs thuis is er nog een paddestoel geknutseld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk om de belevenissen in zo'n klas te lezen! Je bent een voorbeeld voor veel juffen! Echt heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij staat al tussen de paddenstoelen op school...ik dacht dat ik er een was vergeten vanmorgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een bericht achterlaat!