woensdag 14 november 2012

Spelen met blokken en leren klokkijken

In tegenstelling tot gisteren was het  vanmorgen rustig.
We hebben de dagelijkse dingen gedaan, waarbij wel hard gewerkt is. De leerlingen presteren het elke dag om de hele rekenles af te hebben en soms is dat best een hele klus.
Vanmorgen stonden er twee projectlessen op het programma: groep 3 leerde klokkijken en in groep 4 moesten er blokken geteld worden en voorbeelden nagebouwd.
Het klokkijken was geen probleem: de meeste leerlingen kenden de hele uren al, voor de anderen heb ik het uitgelegd en ze hadden het zo door. Een ander verhaal was het kunnen beredeneren wanneer je iets doet, zoals opstaan, ontbijten, wanneer zit je op school, hoe laat ben je weer thuis en kun je spelen. . . Ze gingen bijna allemaal om 7 uur naar bed. . . . . . of dat ook werkelijk zo is?
In groep 4 moest er gebouwd worden: in groepjes van 2 bouwden ze na en bekeken het bouwsel vanuit verschillende hoeken. . . . raar, was het nu goedgebouwd of niet?


Daarna moest er ook nog geteld worden uit hoeveel blokken een bouwsel bestond en moest er een plattegrond  gemaakt worden van het bouwsel. Juf had het dan ook nog even omgedraaid: maak een bouwsel van een getekende plattegrond. Leuke les, ook is er weer uitstekend samengewerkt!

 
 
 
Na de pauze heeft groep 3 alweer een nieuw woord geleerd: 'tak'.
Dit is ook weer ingeoefend met de inmiddels bekende oefeningen. We hebben  nog woordjes gezocht met de 'o' en we hebben een verhaaltje gelezen in het leesboek.
Groep 4 heeft zelfstandig gewerkt met Lekker lezen. Fijn dat ze dat nu ook kunnen. Spelling kwam ook nog voorbij, terwijl groep 3  zelfstandig moest werken.
De morgen was zo voorbij. Hopelijk heeft iedereen lekker buiten kunnen spelen: het was heerlijk vanmiddag.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een bericht achterlaat!