woensdag 24 oktober 2012

Zeepdag 1

Wat een rare titel zullen jullie misschien denken, maar die wordt in dit verslag vanzelf duidelijk.
Ook deze dag stond in het teken van lekker doorwerken. Ik denk maar zo: wat geleerd is, is geleerd.
Straks komt er een drukke tijd aan , dan hebben we wat meer tijd om eens iets leuks te doen in het kader van Sint of Kerst!
We beginnen op woensdag altijd met schrijven; een hoofdletter 'r'en een nieuwe letter 'z' stonden op het programma.
Na het  bijna 10 weken constant elke dag  herhalen van:voeten naast elkaar, rug tegen de leuning, hoofd niet op je schrift en kijk hoe je je potlood/ pen vasthoudt, lieten de leerlingen vandaag voor het eerst allemaal zien, dat ze nu wel weten hoe ze moeten zitten en schrijven: de aanhouder wint, zullen we maar denken. . .
Er is gerekend in beide groepen, waarbij groep 4 mocht werken met geld: ik ga nog steeds niet met iedereen in de klas mee winkelen, want dan kom ik echt blut terug. . . morgen verder!
In groep 4 ben ik ook begonnen met het beter automatiseren van optellen en aftrekken tot 10. . . dit moet er echt goed inzitten: werkt zoveel makkelijker!
Gisteravond dus maar eens even aan het kaartjes maken geweest
 en vanmorgen  even 5 minuutjes sommetjes in rap tempo opgenoemd, waarbij ieder het kaartje met het goede antwoord omhoog mocht steken: ze zijn lekker actief bezig en ik zie snel hoe het gaat!
In groep 3 zijn we verder gegaan met het woord 'zeep', de letter 'z' en herhalen van de bekende letters. Veel geflitst, zowel woorden als letters. Juf Arevik was hierbij ook een hele goede hulp! Bedankt Arevik!
Groep 4 kreeg les van juf Bertie: fijn, zo krijgt iedereen even lekker veel aandacht.
Na al dat harde werken was het dan eindelijk tijd voor al die raspen en stukken zeep die heel veel kinderen meegrenomen hadden: we gingen zeep raspen!
Zeep raspen? En dan?
Gelukkig had juf het in de herfstvakantie al uitgeprobeerd en kon ze laten zien wat we ermee gaan doen, maar dat blijft nog even geheim.
De leerlingen moesten zelf met rasp en zeep aan het werk, en dat lukte uitstekend:

Ik zet een map 'Zeep' in de zijbalk, en verzamel daar alle foto's in !
Zelfs de juf moest meehelpen:
 
Als ze dan zo bezig zijn geniet ik van de  gesprekjes: "Leuke les he", "Ja, maar we gaan er ook nog iets leuks van maken hoor!". "Weet ik wel, maar dit is toch ook echt een leuk werkje ". . . .  "Ik ga iets voor mijn oma maken, want die heeft de zeep meegegeven". . . "Ja maar ik wil ook iets voor mijn mama maken, maar de zeep heeft C meegegeven, zou ik dan wel genoeg hebben? " . . . .prachtig toch . . . .
Dit verhaal krijgt deze week nog een vervolg!
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een bericht achterlaat!